14 april 2013

#102. Tredje söndagen i Påsktiden...

"Herren är min herde, ingenting skall fattas mig.
Han för mig i vall på gröna ängar, han låter mig vila vid lugna vatten.
Han ger mig ny kraft och leder mig på rätta vägar, sitt namn till ära.
Inte ens i den mörkaste dal fruktar jag något ont, ty du är med mig,
din käpp och din stav gör mig trygg.
Du dukar ett bord för mig i mina fienders åsyn,
du smörjer mitt huvud med olja och fyller min bägare till brädden.
Din godhet och nåd skall följa mig varje dag i mitt liv,
och Herrens hus skall vara mitt hem så länge jag lever."
(Psaltaren 23)

En herde är ingen vän och rosenkindad gestalt.

Herden är väderbiten och solbränd. Ansiktet har bitits av nattens kyla. Svettats i dagens hetta. Händerna är kraftiga och ärriga. Fulla av valkar. Fötterna skyddas av slitna skor. Benens muskler är stora och starka. Dagslånga vandringar i bergig terräng har gjort herdens hela kropp muskulös och stadig. Han bär med sig allt han behöver för att leva och överleva.

Herden har ögon som har sett mycket. Allt mellan födsel och död. Han vet hur man förlöser en födande tacka. Hur livets föds till världen. Han vet hur man avlivar ett får som inte längre orkar. Herden vet hur man tar till vara allt som går att ta vara på. Hans ögon har sett livet i döden. Han har sett döden i livet. Herden är stark, klok och vis. Ärrad av livets utsatthet.

Herden bär sin käpp och sin stav för att de behövs. Med käppen, som är en rejäl påk, värnar han sin hjord. Mot björnar, mot lejon, mot vilda hundar. När rovdjuren visar sig tvekar han inte. Han konfronterar dem och drar sig inte för att ta strid och slå hårt. För att värna de sina. Den långa staven med en krok i änden behövs när fåren gått bort sig. Med staven räddar han dem när de fastnat och är i fara. Varje får skyddas och räddas. Herden räds inget för att värna sina får och sin hjord.

Sådan är vår Herre. Sådan är vår Gud. Stark och pålitlig. Erfaren, klok och vis. Vår Gud skyddar, räddar och värnar. Var och en, och oss alla. Till varje pris.

1 kommentar:

  1. Amen! Tack för värdefulla ord som söker sig rakt in i mitt hjärta.

    SvaraRadera