5 mars 2016

#367. Hej Gunnar…

”@KyrkligaTing Skilj på syfte och konsekvens, det är grejen. Och läs på bättre om det där med Svenska kyrkans kommunikationschef”  
Tack för respons. Förklara gärna hur "grejen" är tänkt att hänga ihop om du menar att jag har missuppfattat det hela. Angående att läsa på bättre om det där med Svenska kyrkans kommunikationschef… I presentationen om dig själv på din blogg Min syn på saken skriver du: ”Jag heter Gunnar Sjöberg och arbetar som kommunikationschef på kyrkokansliet” och ”Här på bloggen skriver jag i min roll som kommunikationschef…” På informationssidan om svenskakyrkan.se står det: ”Ansvarig utgivare för svenskakyrkan.se är Svenska kyrkans kommunikationschef Gunnar Sjöberg.” På informationssidan om Kyrkokansliet i Uppsala står det att du är "Chef för kommunikationsavdelningen." När jag söker i Svenska kyrkans interna kontaktregister står det: ”Befattning: Kommunikationschef, Avdelning: Kommunikation." Hur menar du att jag ska läsa på bättre? Är du inte kommunikationschef?

2 kommentarer:

  1. Hej, tack för påpekandet om inkonsekvensen på webben. Jag är komchef på kyrkokansliet, nationell nivå. Inget annat. Varje kyrkoherde är kommunikationsansvarig i församlingen. .
    Syfte - konsekvens: varje vecka får vi mejl o messenger från kristna flyktingar som söker skydd, känner hot, är rädda. Jag betvivlar inte för en sekund allvaret, nöden och behovet i detta. Men separata boenden kan leda till än mer segregerat samhälle. Och vem avgör vem som är kristen? Migrationsverket, knappast. Och var går gränsen för behovet av särskilt boende?
    Vi hänvisar alltid dels till att anmäla till polisen, dels ta kontakt med den församling i vilken boendet finns. När vi fått dennuppgiften ber vi också om ok att kontakta församlingen och ofta sker ett konkret möte vad jag förstår. Men även där gäller ju ekumeniken då många kristna är ortodoxa eller katoliker. Därför är dialogen lokalt,där det är möjligt, och i SKR så viktig. Salve/ Gunnar

    SvaraRadera
  2. Gunnar, tack för din kommentar. Är inte säker på att jag förstår hur du menar att det hänger ihop med det du skrev tidigare. Men tack för att du tog dig tid att svara.

    SvaraRadera