2 juni 2017

#485. Anmälan till domkapitlet…

I april aktualiserades turerna i och omkring Visby domkyrkoförsamling med en artikel av Johannes Nesser i tidningen Journalisten. Han nystade upp trådarna i Sofia Lilly Jönssons Dagen-artikel från april 2015. Svenska Dagbladets kulturchef Lisa Irenius skrev också om saken i SvD. Jag kommenterade det hela i några inlägg här.

Den 25 april fick jag ett brev från domkapitlet i Stockholms stift där jag bereddes tillfälle att yttra mig om den anmälan till domkapitlet som domprosten i Visby domkyrkoförsamling, Mats Hermansson, gjorde den 23 april. Domprosten citerade tre texter som jag skrivit och önskade att Stockholms stifts domkapitel prövade om det är förenligt med prästlöftena att uttrycka sig som jag gjort samt om jag skadat det anseende en präst bör ha.

Jag skrev ett yttrande till domkapitlet daterat den 8 maj i vilket jag menade att jag agerat inom ramen för den yttrandefrihet som tillförsäkras mig genom bestämmelser i svensk grundlag och i Europeiska konventionen från november 1950. Jag vederlade Hermanssons påståenden att det jag skrivit saknade källor och menade att jag vare sig brutit mot mina vigningslöften eller skadat det anseende en präst bör ha med det jag skrivit.

Domkapitlet sammanträdde den 17 maj och fattade beslut i ärendet: ”Domkapitlet gör bedömningen att det Patrik Pettersson yttrat är inom ramen för hans yttrandefrihet och att det inte står i strid med det han avgivit i sina vigningslöften och att det inte heller i avsevärd mån har skadat det anseende an präst bör ha. Domkapitlet beslutar därför att Mats Hermanssons anmälan inte föranleder domkapitlet att vidta ytterligare åtgärder.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar